Gennemprøvede øvelser

Selv om der er tale om intensive undervisningsforløb på to dage er der ikke tale om, at vi blot terper paratviden alle 8 timer. Det får de unge mennesker ikke noget ud af.

Øvelser og opgaver
Tricket er at gøre dem interesserede. Det er nemlig en forudsætning for at lære noget.  Derfor har vi med god erfaring blandet forløbet op med øvelser og opgaver, som indbyder til debat og refleksioner.

Kompromis-øvelse
En af øvelserne er, at vi på tildeler de unge en række roller, hvor de skal prøve at ’være politikere’ fra forskellige partier. Øvelsen får samtidigt deltagernes øjnene op for, at politik som oftest handler om at gå på kompromis. Læs mere her

Finanslov-øvelse
En anden øvelse vi har god erfaring med er, at lade deltagerne prøve at lave en finanslov – dvs. fordele landets penge og så bagefter lade dem prøve at forhandle sig frem til enighed.
Læs mere her.

Dillema-øvelse
I temaet Demokrati og diktatur er en af de mange øvelser,  at vi giver deltagerne en række moralske og etiske dillemaer og på den måde udfordrer dem mht om man kan gradbøje menneskerettigheder og ytringsfrihed for at bevare et demokrati.  Læs mere her

Danmark og EU-øvelse
En af øvelserne vi har god erfaring med er, at dele deltagerne op i Danmark og EU og lade dem argumenterer for f.eks. fordele og ulemper ved at stå uden for fælles miljøregler, fælles grænser, fri konkurrence og bevægelighed for bare at nævne nogle områder, vi kommer ind på.
Læs mere her.

Gode erfaringer
Disse øvelser er blot nogle af dem, vi bruger til at få de unge til at se tingenes sammenhæng. At få dem til at tage stilling til, hvad de måske selv mener og tænker. Fælles for alle øvelserne er, at de ikke kræver nogle forudsætninger, interesse eller særlig viden på forhånd. Det skal vi nok lære dem.

Vores erfaring er, at blandingen mellem levende fortalt undervisning og praktiske øvelser giver de unge lyst til at vide mere i takt med, at de bliver klogere og kan se en større og større sammenhæng.

Posted by Per Olkjær Nielsen

Jeg terper ikke paratviden på skolelærer-facon, men tilstræber at gøre de unge interesserede ved hjælp af eksempler, de kan genkende. De små hold gør forløbet mere intensivt og inddrager alle deltagerne på lige fod. Holdets størrelse skaber en tryg ramme, hvor der er plads til at svare forkert og plads til ikke vide noget om emnet på forhånd.