Diskussioner og refleksioner

Vi terper ikke paratviden, men tilstræber at gøre de unge interesserede gennem diskussioner og refleksioner.

Udgangspunktet i undervisningen er ikke at terpe paratviden, men at gøre de unge interesserede. Det er en forudsætning for at lære noget.  At få de unge til at se tingenes sammenhæng og få dem til at stille spørgsmål.

Det gør vi ved at tage udgangspunkt i aktualitet og relevante og nærværende eksempler fra deres egen hverdag. Eksempler de kan genkende og som indbyder til debat og refleksioner.

Men kan man overhovedet diskuterer noget – endsige reflektere over noget, når man ikke rigtigt har interesseret sig for den slags emner?

Ja, holdets størrelse skaber en tryg ramme, hvor der er plads til at svare forkert og plads til ikke vide noget om emnet på forhånd. Vi begynder i det forsigtige hjørne med mindre afgrænsede problemstillinger. Efterhånden som vi får klædt de unge på med viden, åbner vi mere og mere op for snakken i forløbet. De små hold gør forløbet mere intensivt og inddrager alle deltagerne på lige fod. 

Underviser er Per Olkjær Nielsen, som har stor erfaring med undervisning og coaching af studerende.

Læs om Per Olkjær Nielsens tilgang til undervisning

Posted by Per Olkjær Nielsen

Jeg terper ikke paratviden på skolelærer-facon, men tilstræber at gøre de unge interesserede ved hjælp af eksempler, de kan genkende. De små hold gør forløbet mere intensivt og inddrager alle deltagerne på lige fod. Holdets størrelse skaber en tryg ramme, hvor der er plads til at svare forkert og plads til ikke vide noget om emnet på forhånd.