Danmark og EU

EU er kedeligt at forholde sig til, når man er teenager. Vi gør det
spændende med eksempler fra de unges egen hverdag.

I forløbet Danmark og EU gennemgår vi med udgangspunkt i Danmark og de unges egen hverdag, hvordan EU påvirker stort og småt i dagligdagen. F.eks. hvor meget et par sneakers må koste, hvor gammel man skal være for at arbejde hos en bager, hvor meget fabrikker må forurene og hvordan websites må bruge de data, som de indsamler.

Forløbet kommer ind på, hvordan EU er skruet sammen. Hvilke lande der er med, hvordan optagelseskravene er – og meget aktuelt med Brexit – hvordan proceduren er, hvis man melder sig ud. Vi gennemgår også hvordan EU-love bliver vedtaget samt hvad Europa-Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet egentlig laver.

Eksempel på øvelsesopgave
En af øvelserne vi har god erfaring med er, at dele deltagerne op i Danmark og EU. Herefter skal de argumentere for f.eks. fordele og ulemper ved EU. Fælles miljøregler, fælles grænser, fri konkurrence for bare at nævne nogle områder, vi kommer ind på.  Det er også her, at det går op for deltagerne, at for nogle bliver ulemper opfattet som fordele og omvendt. Og nok så vigtigt – at Danmark kan bestemme selv på en del områder.

Læs mere om de enkelte temaers opgaver her

Posted by Per Olkjær Nielsen

Jeg terper ikke paratviden på skolelærer-facon, men tilstræber at gøre de unge interesserede ved hjælp af eksempler, de kan genkende. De små hold gør forløbet mere intensivt og inddrager alle deltagerne på lige fod. Holdets størrelse skaber en tryg ramme, hvor der er plads til at svare forkert og plads til ikke vide noget om emnet på forhånd.